[논문 초록]


이 연구는 외국인유학생의 교육과정에 대한 요구를 분석하고 이를 토대로 외국인유학생을 위한 교육과정 개발 및 운영 전략을 수립하는 데 목적이 있다. 이를 위해 수도권의 한 대학에서 외국인유학생 업무 담당자 4인과 외국인유학생 10인을 대상으로 포커스그룹인터뷰를 수행하였고, 인터뷰 결과를 토대로 설문 문항을 개발한 후 외국인유학생 전체를 대상으로 조사연구를 수행하였다. 분석의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 외국인유학생은 한국어나 영어로 진행되는 강의 내용의 이해에 어려움을 겪고 있으며, 수업 이외에도 수강신청 등 대학 생활의 다양한 측면에서 어려움을 겪고 있다. 둘째, 외국인유학생은 전공, 일반교양, 한국어 수업에 대해 보통 수준으로만 만족하고 있으며, 주요 불만족 요인은 수업내용의 이해가 어렵고, 수업 내용과 방법이 만족스럽지 않고, 다양한 교과목이 개설되지 않았기 때문이다. 셋째, 외국인유학생은 외국인유학생 전용 강의 개설을 희망하였는데, 교과과정으로는 전공 용어와 기본 이론, 한국의 문화, 한국어와 영어, 소프트웨어 프로그램, 역량개발 교과목 등을, 비교과과정으로는 학습, 취업, 언어학습을 돕는 프로그램을 원하였다. 따라서 외국인유학생을 위한 교육과정을 개발 또는 개선하기 위해서는 교과교육과정, 비교과교육과정, 학사 행정 지원에 대해 대학정책, 수업운영, 행정지원 차원에서 종합적으로 접근하여 전략을 수립하는 것이 필요하며, 구체적인 전략은 각 대학의 상황이나 구성원의 특수성에 따라 다양하게 제시될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to analyze the needs of international students for the university curriculum and to establish curriculum design strategies for them. For this purpose, we chose an university located in the Seoul metropolitan area in Korea as a case and interviewed 4 staffs and 10 international students. Based on the focus group interview results, we developed a questionnaire and surveyed international students around the case university. The main results are as follows. First, international students are having difficulties in understanding the contents of classes taught in Korean or English, enrollment applications, and campus life affecting education attainments. Second, the international students are dissatisfied with quite a few classes including major, general education, and Korean language and the main reasons for dissatisfaction are insufficient diversity of course offerings, limited understanding of class contents, uses of lectures as dominant instruction method, and so on. Third, international students requested special classes only available for international students. The formal curriculum they demanded are introductory major courses teaching terminology and basic theory, Korean culture, language courses on Korean and English, software programming, and other competency development courses. The informal curriculum they needed are support programs for learning, employment, and language. In conclusion, improvement of the curriculum for international students requires a comprehensive approach under a matrix framework using one dimension including formal curriculum, informal curriculum, and campus life assistance, and the other dimension covering the university policy and institutions, class operation, and administrative service.