[ 초록 ] 


국내 대학의 이공계열에 진학하는 외국인 유학생의 수는 꾸준히 증가하고 있다. 이들 중 상당수는 대학의 교육과정에 따라 필수 및 선택 교양, 혹은 전공 수업의 형태로 이공계열 글쓰기 교과목을 이수한다. 그러나 아직까지 외국인 유학생을 위한 이공계열 글쓰기 교과목에 대한 연구는 많지 않은 실정이다. 이에 본고에서는 대전, 울산 서울, 광주의 4개 학교에 재학 중인 이공계열 외국인 유학생 50명을 대상으로 외국 유학생 대상 공학 글쓰기 교과목 개발에 대한 요구조사를 실시하였다. 조사 결과, 학습자들은 전공 전문성이 강화된 형태가 아닌 교양 차원의 공학 글쓰기 수업을 선호하였다. 또한 공학 글쓰기에서 ‘한국어 사용, 비판적 사고력, 글쓰기’ 영역 중 한국어 사용 요인이 가장 어렵다고 답하였으며 비판적 사고력에 대한 어려움이 그 뒤를 이었고 글쓰기 영역이 어렵다고 답한 비율은 가장 낮았다. 온라인 수업 활용 방안과 관련하여서는 온라인 수업과 면대면 수업이 병행되는 블렌디드 수업을 가장 선호하였다. 이러한 요구조사 결과를 토대로 본고에서는 온라인 수업을 활용한 공학 글쓰기 교과목의 개발 방향성을 제안하고 실생활과 문제 해결 중심의 공학 글쓰기 수업 모듈을 제안하였다.

As competition for science and technology talent intensifies around the world, the number of foreign students entering the science and engineering classes of Korean universities is increasing day by day. Many of them also complete science and engineering writing classes in the form of essential education depending on the curriculum of the university. However, there is not much research for engineering writing in Korean language education. Thus, this study conducted a survey involving 50 foreign students in the science and engineering line regarding the development of engineering writing classes for foreign students. As a result of our study, I found that learners preferred liberal arts-level engineering writing classes, rather than Writing Across the Curriculum classes. I also showed that students of engineering writing experienced the biggest difficulties in the areas of ‘Korean language use’. Regarding the method of using online classes, ‘Blended Classes’, which combine online classes and face-to-face classes, were the most preferred. Based on these findings, this high school proposed that I develop engineering writing subjects using online classes. I also presented engineering writing class modules centered on real-life and problem solving

저자                               한하림 (국립한밭대학교)


발행기관                         한국교양교육학회


발행연도                         2021.08


형태사항                         교양교육연구

                                      제15권 제4호

                                      85 - 99 (15 pages)