[초록]


이 연구는 외국인 유학생을 위한 전문적이고 체계적인 맞춤형 교육과정을 개발하고자 하였다. 외국인 유학생이 대학수학능력 부족으로 인해 수업에 융화되지 못하여 교육현장에서 다양한 문제가 발생하고 있음에도 불구하고 외국인 유학생의 특성을 반영한 교육과정 및 관리체계가 부족하기 때문이다.
 외국인 유학생의 현황과 문제점을 파악하고자 교원과 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 결과 분석을 토대로 글로벌인재학부 트랙을 개발하였다. 글로벌인재학부 트랙은 외국인 유학생들이 입학 후 1년간, 전공이수를 위한 사전준비에 필요한 맞춤형 교육과정을 이수토록 하는 것이다. 학문목적 한국어, 전공기초역량, 한국문화 등 세 가지 영역으로 외국인 유학생 맞춤형 교과과정을 설계하고, 이를 중심으로 외국인 유학생 특화 공통교양 필수과정 운영하는 것이다. 트랙 수료기준(공통교양 필수 16학점 이수, TOPIK 5급 취득) 미통과시 전공과목 수강을 불가능하게 하는 강력한 학사규칙 신설도 제안하였다.
 외국인 유학생은 학문목적 한국어과정을 통해 의사소통 능력 및 기본 수학능력을 향상시킬 수 있으며, 내실 있는 전공기초 교양과목을 통해 전공학습을 위한 기본기를 확립할 수 있을 것이다.


The purpose of this study is to develop a specialized and systematic customized curriculum for international students. This is because there is a lack of education courses and management systems that sufficiently reflect their characteristics, though various problems have arisen in the field of education as they have difficulty pursuing undergraduate courses due to their own low scholastic abilities.
 We conducted a survey of faculty members and the students to understand the current situation and problems of international students and developed Global Leaders Track based on the results of the analysis. The track allows them to complete a customized curriculum that is required to prepare for their majors for one year after they enter the school. It is designed to run a general education foundation programme for foreigners only, which consists of tailor-made courses in three areas: Korean language for academic purposes, core competencies for all majors, and Korean culture. It is also proposed to establish a strong academic rule that would make it impossible for students to take major courses if they did not pass the track completion criteria(16 general education credits and TOPIK level 5).
 International students are expected to be able to improve their communication skills and basic scholastic abilities through Korean language courses for academic purposes, and establish basic competencies for all majors through the basic liberal arts.


저자                                최은경, 임성묵, 고은선,

                                       임중연(동국대학교)


발행기관                         동악어문학회


발행연도                         2020.2


형태사항                         동악어문학

                                      동악어문학 제80집

                                      445 - 470(26 pages)